Tan cerca, pero sin embargo tan lejano

För er som av någon anledning inte har läst spanska, så betyder ovanstående "så nära, men ändå så långt ifrån". Många förstår nog vad jag syftar på. Just det, fotbolls-EM och matchen mellan Sverige och Spanien igår kväll. Ärligt talat så hade jag inte räknat med vinst mot ett såpass stjärnspäckat lag som Spanien, men oavgjort var väl inte för mycket begärt? Jag anser att Sverige var värda en poäng, åtminstone fram till sista matchminuten. För om man varken vinner eller gör lika många mål som motståndarlaget, så är man inte värd några poäng. That's it, sorgligt men sant, men så är reglerna i fotboll. Men gräma sig går ju alltid, när målsprutan himself, dvs. David Villa, stänker in bollen i sista matchminuten och Spaniens seger är ett faktum. Då är det tillåtet att gräma sig, som sagt. Fast vad är det egentligen för mening med att fortsätta deppa? Gjort är gjort och det är ju faktiskt inte kört för vårt kära landslag. Lika eller vinst mot Ryssland och vi är vidare. Svårare än så är det inte och jag tror inte att Sverige kommer att ha några svårigheter med att köra över ryssarna. Svaret får vi på onsdag.

Anledningen till min övertygelse att Sverige klarar sig till kvarten rotar sig i att de periodvis i matchen faktiskt pressade Spanien och tilllät dem stundtals inte att spela sitt annars så briljanta spel. För det var precis så Spanien inledde matchen, briljant och många av spelarna visade att de tillhör världsfotbollens absoluta toppskikt. De mesta gick spanjorernas väg; passningarna, bryningarna, nickduellerna osv. Inte minst målet och vem spräckte Spaniens nolla om inte Torres i egen hög person? Han är en sådan person som jag både älskar och hatar samtidigt. Mest älskar dock. (Hata är ett starkt ord, låt oss använda inte tycka om istället). Fernando José Torres Sanz är alltså en person jag älskar och samtidigt inte tycker om i vissa situationer. Jag tycker inte om honom när han skjuter mål mot Sverige. Jag älskar honom när han visar sin enorma skicklighet på planen, som enligt mig en av världens bästa fotbollsspelare. Sen är han ju otroligt het också och het har många betydelser. Notera att de flesta stämmer in på Torres. Framförallt när het betyder snygg, sexig och otroligt attraktiv.

Jag ska inte glömma att ägna någon minut eller två åt allas våran Zlatan (eller Ibra eller kalla-honom-vad-du-vill). Tack Zlatan för att du förde Sverige till vinst mot regerande EM-mästarna Grekland med ditt fantastiska mål. Tack Zlatan för att du ställer upp för laget genom att spela, trots risken att förvärra knäskadan. Tack Zlatan för att du är så stadig. Detta ord kom till mig när TV4 igår kväll visade reprisen på Sveriges mål om och om igen, från typ 15 olika vinklar varav några i slow motion. Just slow motion-repriserna fick mig att inse hur stadig Zlatan är, som en följd hur stor han är och då menar jag storleksmässigt. Spaniens alldeles för långhårige back Sergio Ramos (som förövrigt i stora delar av matchen verkade tro att han spelade topp-forward) tappra försök att rubba Zlatan precis före skottögonblicket medförde att han själv ramlade. Försöket misslyckades alltså grovt, just för att allas våran Zlatan är så stor och stadig. Tack Zlatan.

¡Qué Suecia tenga buena suerte miercoles!
Besos y abrazos //Olivia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0