¡Viva España!


Den Spanska Glädjen (Foto: Rose Martin. Hämtad på gt.se)

Jaaa! Spanien är vidare till semifinal! Shit, vad nervös jag var under straffläggningen... Galet. Trodde inte att jag hade så starka känslor för spanjorerna, men oj vad starka de är! Känslorna alltså... Inte heller trodde jag att jag skulle kunna skriva följande om Iker Casillas: ¡Te amo Iker, eres el mejor! (Jag älskar dig Iker, du bäst!) Oj, nu skrev jag det. Om mitt hjärtas spanska klubblags, Barcelonas, ärkerival Real Madrids enastående målvakt. Men situationen blir ju faktiskt en annan när ligaspel byts ut mot landslagsspel. Då enas spanjorerna, som annars är motståndare, till ett och samma landslag. Då spelar det ingen roll vem som spelar var, för alla spelar nu tillsammans för sitt lands ära. Rivaliteten spelarna emellan är som borttblåst och lagkänslan går nästan att ta på. Fantástico.

Matchbilden var egentligen ganska tråkig. Båda lagen vågade för lite och spelade mycket på säkerhet. Varken Spanien eller Italien ville släppa efter riktigt och våga spela mer offensivt. Istället koncentrerade de sig mycket på att hålla rent framför mål och inte göra några defensiva misstag, som i sin tur skulle kunna leda till mål för det andra laget. Givetvis såg det inte ut så här hela matchen, men stora delar av den. Men visst fanns det ljusglimtar; Torres skottfinter, Silvas skottvillighet, Ramos kämpaglöd och inte minst Casillas fantastiska målvaktsspel och Fábregas avgörande! För att bara nämna några...
Ordet tråkig byttes snabbt ut mot nervös när straffläggning var ett faktum. Herregud, jag var ju nervösare än jag var inför Cambridge-provet! Ännu ett tecken på hur sporttokig jag är i vissa situationer, vilket  jag står för till 100%.

Det finns inte så mycket mer att säga. Det räcker med att skriva hur oerhört glad och lättad jag är över att Spanien vann. Fast en sak till är värd att ta upp, nämligen TV4's Grej of the day: Den Spanska Gjädjen (se bild ovan).

¡VIVA ESPAÑA, porque son los mejores y también VIVA ESPAÑA para que sean los campeones del mundo! Besos /Olli

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0