Stranden och terassen - två favoritställen!

En kvarts gångavstånd från vår lägenhet ligger stranden och havet. Igår var vi där. I förrgår med. I torsdags med. Ja, vi har såpass underbart väder att vi kunde vara nere vid stranden tre dagar i rad. Idag hade vi också kunnat vara det, om det inte vore för att vi skulle göra något helt annat. Mer om det en annan dag...

I torsdags gick vi ner till stranden för att känna på vattnet för första gången, Sarah och jag. Förberedda på att det skulle vara svinkallt, snörade vi av oss skorna och tog våra första steg i sanden. Kall sand. Med tanke på att klockan nästan var kväll så var väl inte det så konstigt egentligen. Varmare kommer den dock att bli, tro mig. Så varm att det ska vara svårt att stå på samma ställe en längre stund... Snart så.
Vi fortsatte i vilket fall som helst ner till det blågrönskimrande havet för att svalka fötterna... och det var inte svinkallt! Om solen fortsätter att visa sig så dröjer det nog inte många veckor tills vi kan doppa mer än bara fötterna!

Olivia tycker om Sarah. Olivia tycker om havet också. Sarah gör också det och hon tycker om Olivia med. De tycker om varandra. För alltid tycker de om varandra.



Fredagen var en händelserik dag och innehöll först ett strandbesök. Det blåste ganska mycket, så det blev inte så mycket solande för vår del. Däremot låg vi och myste vi med våra filtar från IKEA och åt choklad. Läste lite gjorde vi också...
Känslan vi har här nere av det inte måste hända något hela tiden för att vi ska vara nöjda är riktigt skön. Det är underbart att bara vara här och uppleva Barcelona på alla sätt och vis. Vi är nöjda med att ta dagarna som de kommer helt enkelt och njuta av varje sekund. Det känns skön... t.




När det är 25 grader kan man strosa längs hamnen tills man stöter på Cristóbal Colón.


Äta gourmetmiddag och dricka Lambrusco kan man göra när man har en sådan fin takterass som vi har.

Senare på fredagskvällen, efter en underbar måltid under solnedgången, vankades utgång till Catwalk. En nattklubb nere vid havet och Port Olimpic. Sägs vara en av Barcelonas absoluta topklubbar, men vi är alla överrens om att det finns klubbar i Göteborg som är minst lika bra. Varför den finns i klubblistans topskikt är svårt att säga. Kanske för att basen är så hög att det surrar i byxbenen? Kanske för att det finns en DJ på toaletten? Vad vet jag?

Även om Catwalk var lite utav en besvikelse (visserligen har jag varit där en gång förut, men ändå...) så var vi iallafall glada innan vi kom dit! Ja, vi hade iallafall tur med... förberedelserna.


Oseriösa.......... och seriösa!



I går, lördag, gick jag och klurade lite om på det är något jag saknar här nere. När jag hade klurat färdigt hade jag listat upp sex saker, utan inbördes ordning.

Jag saknar:

- Sportlife
- Att köra bil
- Friheten att kunna dricka vatten ur kranen
- Friheten att kunna köpa knäckebröd typ var som helst
- Mina svenska vänner, speciellt Simon
- Familjen

Nu innebär det inte att jag inte kommer överleva 10 veckor till utan dessa "saker". Jag saknar dem/er mycket, men som sagt, jag överlever! Det är ju inte så att sakerna försvinner under tiden jag är borta...
... och när man åker bort i tre månader så får man räkna med att behöva sakna vissa saker och framförallt behöva kliva ur sin comfort zone. Lär man sig att göra det, tror jag att man växer som människa. Genom att lösa problem som kan uppstå när man inte längre kan luta sig och mor och far på samma sätt som man kan hemma. Problem som kan uppstå när man plötsligt bor själv, eller med sina vänner rättare sagt. Än så länge har det fungerat förträffligt, med 4 personer på 45m2(!). Var och en sköter sig och känner vad som krävs för att allting ska fungera på smidigast möjliga sätt. Men främsta orsaken till varför det fungerar så bra är nog för att alla är så otroligt glada över att befinna sig i Barcelona just nu.

Suficiente ahora. Qué tengáis una noche agradable. / Olle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0